Katarina Andreasson

Katarina Andreasson är 1’e konsertmästare i Svenska Kammarorkestern sedan 1996. Hon är även dirigent och professor i Musikalisk gestaltning vid Örebro universitet.

Katarina Andreasson

Katarina Andreasson

Som soloviolinist gjorde Katarina sin internationella solistdebut med Howard Blakes violinkonsert i Royal Festival Hall med The Philharmonia orchestra 1997. Hon har även inspelat flera kritikerrosade violinkonserter på bl.a. BIS. Hennes inspelning av Peteris Vasks violinkonsert är med i boken “1001 classical recordings you must hear before you die”. Heinz-Karl Grubers båda violinkonserter utkom hösten 2010.

CD’n med Vivaldis 4 Årstider på Naxos blev guld-cd efter bara 4 månader och har även blivit en dvd och en bok med cd med naturbilder av Jan-Peter Lahall.

Katarina har verkat som 1’e konsertmästare sedan 1986 ; i Aalborg Symfoniorkester, GöteborgsOperans orkester och Svenska Kammarorkestern i Örebro, vilken hon ofta leder från konsertmästarpulten.

Katarina tog sin dirigentexamen 2007 efter 4 års studier för Jorma Panula vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Hon har snabbt etablerat sig som dirigent både i Sverige och utomlands. Den internationella dirigentdebuten gjorde Katarina med BBC Ulster orchestra i Belfast, och är nu en återkommande gäst där.Dessutom dirigerar hon i Polen, Ukraina, Riga och Danmark.

I februari 2012 blev Katarina installerad som professor i Musikalisk Gestaltning vid Musikhögskolan på Örebro Universitet. Där startade hon hösten 2012 den första Akademiska Symfoniorkestern på universitetet.

Mellan 2008-2013 var hon chefsdirigent och konstnärlig ledare för Karlskoga Symfoniorkester.

Katarina är initiativtagare och konstnärlig ledare för Nora Kammarmusikfestival och dess kurser. Katarina och Peteris Vasks har redan ett mångårigt samarbete. År 2000 spelade Katarina hans violinkonsert på West Cork Festivalen i Bantry på Irland. Efter en BBC inspelning i England blev det en cd inspelning av konserten med Svenska Kammarorkestern i Örebro. Denna BIS-inspelning har rönt stor framgång och finns med i boken ”1001 Classical recordings you have to hear before you die”.